امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تکنیک طلایی برای دست‌یابی به آن
#1
آرامش و 20 تکنیک طلایی برای دست‌یابی به آن
در شرایط کنونی جهان و صنعتی شدن جوامع امروزی، میزان آرامش ما در زندگی تحت تأثیر روند کنونی تغییرات سریع جهانی قرار گرفته است. مسائل و دغدغه‌های زندگی تمام‌شدنی نیست و این ماهیت زندگی و زنده بودن است و همین مسائل زندگی را زیبا و هیجان‌انگیز می‌سازند. از طرفی پویایی و مسائل زیاد زندگی نباید تأثیر مخربی بر روی میزان آرامش ما داشته باشد و همان‌طور که ما در عصر اطلاعات و فناوری یاد می‌گیریم چگونه خود را با پیشرفت‌های عصر جدید تطبیق دهیم، باید بیاموزیم که چگونه آرامش خود را در شرایط متغیر و سخت حفظ نماییم.
ما در این مطلب روانشناسی مجله اینترنتی بیست ستون سعی می‌کنیم روش‌هایی را به شما عزیزان آموزش دهیم تا بتوانید آرامش خود را حتی در شرایط سخت حفظ نمایید و در اکثر شرایط انسان آرامش و خوشحالی باشید زیرا که یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های آفرینش داشتن آرامش است و همه ما می‌دانیم آرامش یک امر درونی است و به میزان امکانات و شرایط عالی زندگی ارتباط زیادی ندارد پس با مجله اینترنتی بیست ستون همراه باشد:
  
۱. لطفاً قضاوت در مورد همه‌چیز را کنار بگذارید

گاهی اوقات ما با قضاوت‌های نادرست و سریع خود اوضاع را پیچیده‌ می‌کنیم و شرایط را از آنچه واقعاً هست بدتر می‌کنیم. پس درصورتی‌که با مسئله‌ای رو به رو شدید با قضاوت بی‌مورد از بزرگ کردن آن بپرهیزید و آرامش خود را بی‌دلیل برهم نزنید.
 
2. با جملات و کلمات آرامش‌بخش خود را آرام کنید
 
همه ما بارها شنیده‌ایم که کلمات انرژی دارند و در رفتار ما تأثیر مثبت و منفی می‌گذارند؛ بنابراین در مواقعی که آرامش خود را از دست می‌دهید بهتر است با کلمات و جملات دلگرم‌کننده استفاده کنید. شاید برای شما عجیب به نظر برسد، اما همین جملات و کلمات کوتاه واقعاً بر ذهن شما تأثیر گذاشته و شما را آرام نموده و باعث می‌شود کاری که می‌خواهید انجام دهید را برای شما تسهیل کنند.
 
3. اگر می‌توانید از محیط که در آن هستید به‌طور موقت خارج شوید
 
یکی از تکنیک‌های کاهش نگرانی و رسیدن به آرامش ترک موقت محیط کار و مکانی هست که در آن قرار دارید. تغییر محیط باعث می‌شود شما از افکار منفی و مزاحم رها شوید و ذهن خود را برای دستیابی به آرامش دوباره آماده سازید.

4. قبل از صحبت کردن فکر کنید

یکی از مشکلاتی که همه ما اغلب درگیر آن هستیم عجول بودن ما در ابراز احساسات و اعلان نظرات است. اغلب ما بدون اینکه به محتوای صحبت و نظر خود فکر کنیم آن را عنوان می‌کنیم و این باعث می‌شود دیگران در مورد ما قضاوت نادرست کرده و آرامش ما را به هم بزنند. پس قبل از اینکه مشکلاتتان عنوان کنید یا در شبکه‌های اجتماعی پست کنید و یا به سرعت آن را با دوستتان در میان بگذارید. کمی صبر کنید آن را هضم کنید و سپس آن را عنوان نمایید؛ زیرا انسان به‌طور ذاتی از قضاوت دیگران رنج می‌برد و از طرفی اطرافیان نیز ممکن است با شیطنت باعث آزار ما شوند.
5. کارهایتان را به فردا نیندازید
 
انسان ذاتاً تنبل است و با کوچک‌ترین بهانه‌ای کارهای خود را به تعویق می‌اندازد. این کار باعث تلنبار شدن کارها و ایجاد استرس برای شما می‌شود. پس پیشنهاد می‌کنیم کارهای خود را در وقت خود انجام دهید تا آرامش بیشتری داشته باشید.

6. حواستان به چیزهایی که باعث از دست دادن آرامش می‌شود باشد

بهترین فردی که شما را می‌شناسد خود شما هستید زیرا بهتر از هر شخصی می‌دانید چه چیزهای باعث از بین رفتن آرامش شما و ایجاد خشم و استرس می‌شود. از خود سؤال کنید در چه شرایطی ممکن است آرامشتان را از دست دهید؟ مثلاً روزهای خاصی، محیط خاص، رفتار خاص دیگران و حتی میزان گرسنگی شما!!! برخی آدم‌ها وقتی فضا خیلی شلوغ و پر سر و صداست عصبی می‌شود و بعضی‌ها وقتی محیط اطرافشان بیش‌ازحد ساکت است!!! وقتی این موارد را بدانید، می‌توانید با اجتناب از آن‌ها خود را آرام نمایید.
 
7. دیگران را ببخشید
 
امروزه علم روانشناسی هم مانند اعتقادات مذهبی به این نتیجه رسیده است که تنها راه رهایی و آرامش بشر ببخش دیگران است. شما با بخشیدن دیگران خود را از آزار و اذیت ذهنی رها می‌کنید و می‌توانید به آرامش برسید.
البته این را هم در نظر داشته باشید که بخشش راه و روش خود را دارد و نباید باعث شود دیگران از شما سوءاستفاده کنند و کسی که چند بار یک اشتباه را انجام می‌دهد شاید قابل‌بخشش نباشد.


8. احساساتتان را کنترل کنید

توانایی کنترل احساسات انسان را از سایر موجودات جدا می‌کند. در واقع بزرگ‌ترین تفاوت میان انسان و سایر موجودات داشتن اراده در انسان است. پس سعی کنید برای رسیدن به آرامش از این نعمت خدادادی بهترین استفاده را نموده و احساسات خود را کنترل نمایید. این تکنیک باعث می‌شود شما کم‌کم خشم خود را کنترل کرده و به آرامش پایدار برسید.

9. محیطی آرام برای خود فراهم کنید

همان‌طور که در تکنیک 6 توضیح دادیم و بررسی کردیم که مواردی باعث بر هم زدن آرامش ما می‌شود می‌بایست مواردی که باعث ایجاد آرامشمان می‌شود را نیز فراهم کنیم. شاید گوش دادن به یک موسیقی آرام شما را تسکین می‌دهد از آن استفاده کنید. برخی افراد در خلوت و سکوت به آرامش می‌رسند پس اگر سکوت شما را بهبود می‌دهد، زمانی را در سکوت صرف کنید. وقتی از سرکار به خانه می‌رسید، قبل از تعامل با دیگران فرصتی را برای آرام کردن ذهنتان قرار دهید؛ برای مثال دوش بگیرید، کمی استراحت کنید مقداری چای یا قهوه بنوشید سپس تعامل با خانواده را آغاز کنید.
 
10. هزینه‌های خود را مدیریت کنید
 
یکی از موارد شایع از دست دادن آرامش ذهن مسائل مالی هستند. برای اینکه بتوانیم تأثیر این مورد را در زندگی‌مان کمتر کنیم بهتر است پول خود را مدیریت کنیم تا نگرانی کمبود آن را نداشته باشیم. امروزه کتاب‌ها و مطالب زیادی در خصوص هوش مالی و نحوه کنترل هزینه آموزش داده می‌شود و پیشنهاد می‌کنیم دانش خود در خصوص مسائل مالی را بالا ببرید.

11. سلامت بدن خود را حفظ نماییم

همان اندازه که مسائل اطراف و ذهن باعث ایجاد اضطراب می‌شود میزان آمادگی بدن نیز تأثیر زیادی در کنترل احساسات و آرامش ما دارد. بهتر است توصیه‌های در مورد سلامت بدن را جدی بگیریم و میزان خواب مناسب و غذای مناسب را همواره رعایت کنیم. میزان ویتامین‌های بدن تعیین‌کننده هورمون‌های ما هستند پس همیشه مراقب شرایط جسمی خود باشیم.
برای مثال اکثر افراد وقتی قند خونشان پایین می‌آید عصبی می‌شوند. همچنین توصیه می‌شود حتماً ورزش را هم در برنامه کاری خود قرار دهید. نرمش یا ورزش روزانه باعث کاهش استرس و افزایش آرامش می‌شود.
 

12. از سرزنش کردن خود دست بردارید

علم روانشناسی تأکید بسیار زیادی بر روی ترک این عادت دارد. شما به سرزنش کردن خودتان فقط عزت نفس تان را کم می‌کنید و آرامش را از خود دریغ می‌کنید. باید بدانیم هر انسانی اشتباه می‌کند و راه یادگیری و کسب تجربه انجام کار و کسب تجربه از خطا و اشتباهات است. پس لطفاً هرگز خود را برای اشتباهات و پیش آمد ها سرزنش نکنید.
 

13. حواس خودتان را پرت کنید

هرگاه عادت بد سرزنش و خودخوری سراغ شما آمد بهترین کار از نظر علم روانشناسی جایگزین کردن کار و فکر خوب و مثبت به جای احساسات منفی است. پس سعی کنید به جای خودخوری یک کار جالب و مثبت انجام دهید. برای مثال سعی کنید مطالب خنده‌دار بخوانید، یک فیلم کمدی نگاه کنید یا به یک موسیقی شاد گوش دهید. با انجام این کارها، حفظ آرامش برای شما راحت‌تر می‌شود.
 
14. میزان توقع از خود و دیگران را واقعی کنیم
 
همه ما می‌دانیم که یکی از رایج‌ترین دلایل ناراحتی انسان توقع داشتن بیش‌ازحد از خود و دیگران است. در واقع ما وقتی ناراحت و مضطرب می‌شویم و آرامش خود را از دست می‌دهیم که توقعات زیادی از خود و دیگران داریم. بهتر است روی خود کار کنیم و بدانیم کسی ملزم به انجام کار و شاد کردن ما نیست و ما باید به تنهایی مسئولیت زندگی‌مان را بر عهده بگیریم. در مورد انتظارات از خودمان هم هرگاه شناخت مان از خودمان بهتر شد قطعاً بیشت از حد از خود انتظاری نداریم و آرامش بیشتری را تجربه خواهیم کرد.


15. مرخصی بگیرید و استراحت نمایید

در شرایطی که احساس می‌کنیم نیاز به آرامش داریم بهتر است به خود استراحت بدهیم و مرخصی برویم با این کار انرژی از دست رفته ما بیشتر شده و با مدیریت بهتر احساسات خود راحت‌تر به آرامش می‌رسیم.

16. نفس کشیدن عمیق را امتحان کنید

در تکنیک‌های آرام‌سازی جسم و روح، در یوگا تأکید زیادی بر روی تنفس عمیق و شکمی است این کار باعث می‌شود اکسیژن بیشتری به مغرتان برسد و در شرایط بهتری مسائل را ارزیابی نمایید و احساسات خود را بهتر کنترل کنید. برای این کار کافی است یک نفس عمیق بکشید، چند ثانیه نگه دارید و سپس آن را بیرون دهی و این کار را چند بار تکرار نمایید.

17. در هر بحثی وارد نشوید
 
قطعاً برای شما هم پیش آمده که در جلسات و دورهمی های خانوادگی و دوستانه بحث‌های زیادی پیش می‌آید. این مباحث معمولاً با هیجان همراه است و ممکن است آرامش شما را از بین ببرد. توصیه ما این است که در هر بحثی وارد نشوید و گاهی به جای دفاع از نظر خود در بحث‌های نه‌چندان مهم بهتر است فقط شنونده باشیم؛ زیرا ما برای آرامش خود ارزش بیشتری قائل می‌شویم تا اینکه از موضوعی که خیلی در زندگی ما تأثیر آن‌چنانی ندارد دفاع کنیم و آرامش خود را بر هم بزنیم.
 
18. برای وبگردی خود زمان تعیین کنید
 
یکی از موارد شایع امروزی که اکثر افراد جامعه با آن درگیر هستند اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی یا همان وبگردی است. برای کنترل رفتار خود بهتر است هر روز ساعت خاصی را به وبگردی اختصاص دهید و مدت‌زمان آن را نیز مشخص نمایید. برای مثال من روزی 1 ساعت از ساعت 8 تا 9 شب را برای کارهای اینترنتی اختصاص می‌دهم. در غیر این صورت اگر نامنظم به این کار روی بیاوریم باعث می‌شود نتوانیم ذهن خود به‌خوبی کنترل کنیم.
 
19. بیشتر کتاب بخوانید
 
در نتایجی که از تحقیقات حاصل شده است نشان می‌دهد یکی از تأثیرات مفید کتاب خواندن (به خصوص رمان خواندن) درگیر شدن مغز بر روی موضوع داستان و کتاب بوده و این باعث کاهش استرس و افزایش آرامش ذهن می‌شود. پس توصیه می‌کنیم برای آرامش هم که شده کتاب خواندن را بیشتر کنید.
 
20. شکرگزار باشید
 
در توصیه‌های مذهبی و دینی تأکید زیادی بر روی شکرگزاری شده است. در روش‌های کنترل ذهن و NLP نیز بخش عمده آرامش ذهن را در اختصاص دادن وقت روزانه به شکرگزاری و شمردن نعمت‌ها و داشته‌های زندگی تأکید زیادی شده است. پس بهتر است شما هم این تکنیک را انجام دهید و شکرگزار باشید.
 
منبع: گروه تهیه محتوای بیست ستون و وب سایت لایف هک
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان