عجیب‌ترین موجودات افسانه‌ای در قرون وسطی + تصاویر

در فولکلور‌های قرون وسطی که ترکیبی از افسانه‌ها و داستان‌های مذهبی هستند، موجودات عجیبی به چشم می‌خورد.به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، فولکلور‌های اروپا در قرون وسطی، ترکیبی از افسانه‌های منابع مختلف بودند. اینکه بگویم مردم به این موجودات اعتقاد دارند یا خیر بسیار سخت است، اگرچه مسئله اصلی باور یا عدم باور این فولکلور‌ها نیست بلکه هدف آن‌ها تصویر سازی مسائل اخلاقی و اهمیت‌های اجتماعی بوده است تا اینکه جهان طبیعت را به طور دقیق نمایش دهند. در اینجا با تعدادی از جانوران عجیب در فولکلور قرون وسطی آشنا می‌شوید.

Hircocervus

%name عجیب‌ترین موجودات افسانه‌ای در قرون وسطی + تصاویر

این موجودات که از زمان باستان طرح‌هایی از آن‌ها دیده شده است، سری شبیه گوزن و اندامی همانند انسان‌ها دارد. هم ارسطو هم پلاتو در فلسفه خود راجع به این موجود بحث کرده اند با این تفاوت که ارسطو معتقد است این موجود کاملا خیالی است. اولین باری که از این موجودات به صورت انگلیسی نام برده شد به یک نسخه خطی در سال ۱۳۹۸ میلادی بار می‌گردد.

مانتیکور

%name عجیب‌ترین موجودات افسانه‌ای در قرون وسطی + تصاویر

ریشه افسانه مانتیکور در ایران است که با نام مردخوار شناخته می‌شود. این موجود مثل بسیاری دیگر از هیولا‌ها از طریق پیلینیوس (پلینی بزرگ) طبیعیدان، فیلسوف طبیعی و نویسندهٔ رومی به اروپای قرون وسطی رسید. در نوشته‌های پلینی از شاهان، شهرها، طوایف و وضع طبیعی ایران بسیار یاد شده‌است. این موجود اینگونه توصیف شده است که چهار پا دارد، سر آن مانند کله انسان است، اما جثه آن به اندازه یک شیر است.

بیشتر:  برای سئو سایت به هر مشاوری اعتماد نکنید!

پری دریایی

اولیه‌ترین اشاره‌ها به پری دریایی مربوط به فولکلور آشوری است. به مرور این موجود با اقتباس یونانی‌ها از افسانه‌های آشوری در اروپا هم معروف شد. این موجودات گاهی به عنوان شیطان هم به نمایش گذاشته می‌شدند.

اوگر

%name عجیب‌ترین موجودات افسانه‌ای در قرون وسطی + تصاویر

اوگر‌ها در فولکلور‌های فرهنگ‌های مختلفی دیده شده است و معمولا به عنوان موجودی عظیم به تصویر کشیده می‌شوند که چهره‌ای زشت دارند. ویژگی آن‌ها نیز اینگونه توصیف می‌شود که به گوشت انسان‌ها علاقه دارند از این رو ممکن است الهامی از همنوع خواری باشد که در واقعیت نیز وجود دارد.

تک شاخ

تک شاخ‌ها نیز برای نخستین بار در نوشته‌های پلینی دیده شدند و به عنوان جانورانی توصیف شدند که بدن یک اسب، کله یک گوزن و پا‌های فیل و دم یک گراز را دارند. همچنین یک شاخ سیاه نیز روی سر آن‌ها قرار داشت. اسم تک شاخ (Monoceros) گاهی به عنوان جایگزین کلمه یونی کورن (Unicorn) استفاده می‌شود.

بیشتر:  بررسی مرورگر اختصاصی شبکه بلاکچین

پارد

%name عجیب‌ترین موجودات افسانه‌ای در قرون وسطی + تصاویر

باور‌ها بر این بود که پارد یک گربه خالدار عظیم الجثه است که می‌تواند در سرعت بالایی حرکت کند. این موجود شباهتی به یوزپلنگ دارد. در باور‌های عامیانه تصور می‌شد این موجود با شیر‌ها جفت می‌شوند و پلنگ‌ها (Leopard) به وجود می‌آیند.

سمندر

%name عجیب‌ترین موجودات افسانه‌ای در قرون وسطی + تصاویر

با وجود اینکه سمندر یک جانور واقعی است، اما در اسناد مربوط به قرون وسطی معمولا آن‌ها به عنوان موجودی غیر واقعی و خیالی محسوب می‌شدند. این موجود معمولا با بال‌هایی از جانوران دیگر به تصویر کشیده می‌شدند. عموما اینگونه تصور می‌شد که این موجود بر روی آتش کنترل دارد. امروزه نیز نام دیگر سمندر آتش خوار است.

مونوپاد

امروزه کلمه مونوپاد را به عنوان یک وسیله عکاسی می‌شناسیم که بی ارتباط با یک موجود افسانه‌ای به همین نام نیست. مونوپاد‌ها نیز به وسیبه پلینی به فولکلور اروپایی آورده شدند و همانطور که از نامش پیداست به موجودی گفته می‌شود که یک پا بیشتر ندارد و آن یک پا هم عموما اندازه بزرگتری نسبت به بدن دارد.

بیشتر:  قیمت گوسفند زنده در تهران و کرج

اژد‌های دو پا

اژد‌های دو پا یا وایورن، بدنی مانند بدن خزندگان و سر و بال‌های یک اژد‌ها را دارد، اما با این تفاوت که تنها دو پا دارد. در تصاویر، معمولاً دُم این نوع اژد‌ها انتهایی لوزی‌شکل یا پیکان‌مانند دارد.

یاله

%name عجیب‌ترین موجودات افسانه‌ای در قرون وسطی + تصاویر

باز هم پلینی شخصی است که ظاهر موجودی به نام «یاله» را وارد افسانه‌های قرون وسطی کرد. این جانور، موجودی بین شاخ دراز‌ها و بز‌ها توصیف می‌شود؛ همیشه نیز شاخ‌هایی بزرگ برای آن در نظر گرفته می‌شود. یاله‌ها یکی از مهمترین حیوانات در نشان شناسی سلطنت انگلیس از زمان پادشاهی هنری هفتم بوده است.

سینوسفالی

%name عجیب‌ترین موجودات افسانه‌ای در قرون وسطی + تصاویر

معنای واقعی کلمه سینوسفالی «مردی با سر یک سگ» است، اما این به‌طور آشکار به بدن انسان با سر یک سگ اشاره دارد. همچنین سینوسفالکس در اساطیر بسیاری از نقاط جهان، از جمله مصر باستان، هند، یونان و چین شناخته شده‌است. در فرهنگ عامه مدرن،سینوسفالکس همچنین به عنوان شخصیت در کتاب‌ها، کمیک‌ها و رمان‌ها آورده شده است.

مطلب پیشنهادی

درد بعد از ابدومینوپلاستی

درد بعد از ابدومینوپلاستی درد پس از عمل جراحی ابدومینوپلاستی ( تامی تاک ) یکی …