گفتگو با مدیر کارخانه فولاد نورد سمنان

صنعت فولاد: مادر صنایع کشور

اقای دانیال زاده مدیر کارخانه فولاد نورد گیلان و سمنان فرمود: اگر بپذیریم که صنعت فولاد بعنوان مادر بخش زیادی از صنایع دارای جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشور است ، آنگاه پتانسیل های درون این صنعت خودنمایی میکند . اینکه صنعت فولاد ارزآوری زیادی بر کشور مترتب میکند و جایگزین مناسبی برای اقتصاد نفتی است و یا اینکه سنگ آهنی که مذاب شده و در زنجیره تولید ، به 600 تا 700 فرآورده فولادی تبدیل میشود و انبوهی از اشتغال را در صدها شرکت و هزاران کسب و کار ایجاد میکند ،  مزیتهای کمی نیستند.

fvlr056iuj96uuy9u457ty 300x200 گفتگو با مدیر کارخانه فولاد نورد سمنان

پس می بایست موانع پیش روی این بخش مهم صنعت با تدبیر و برنامه ای صحیح از میان برداشته شود تا زمینه ساز استمرار تولید و حفظ اشتغال باشد. به زعم من مهمترین اقدامات در سطوح سیاست گذاری و برنامه ریزی عبارتند از : تامین کافی و بموقع مواد اولیه صنعت فولاد ، استفاده حداکثری از ظرفیت واحدها و کارخانه های تولیدی ، ایجاد تعادل در حلقه های مختلف زنجیره تامین فولاد برای کسب سود حداقلی برای شرکتهای تولیدی بنحوی که بقا و استمرار تولیدشان را تضمین کند.

همچنین رسول دانیال زاده نمین گفت: تقویت بخش قطعه سازی و تجهیز آنان به فناوری های مورد نیاز صنایع فولادی بعنوان پشتیبان این صنعت ، تسهیل در فرآیند واردات کالاها و قطعات ضروری کارخانجات در زمان مناسب و با قیمت مناسب و ایجاد سهولت در تشریفات گمرکی ، اولویت دادن نیاز بازار داخلی به محصولات فولادی ، تقویت صادرات از محل مازاد تولید ، ایجاد زیرساختهای مناسب برای کاهش هزینه های تولید مانند متعادل سازی قیمت حمل و نقل ریلی برای سرعت و سهولت در امر تولید و غیره .

بیشتر:  سایت همگام چیست و علت خطا های آن

crjfiutyg75ty8945tu4yh 300x185 گفتگو با مدیر کارخانه فولاد نورد سمنان

سوال : با این دشواریها چه راهکارهایی برای حفظ تولید و اشتغال دارید ؟

رسول دانیال زاده : قبل از اینکه این سوال شما را پاسخ بدهم لازم است بدانید مسیر تولید همواره مسیر سخت و دشواری بوده است و علاوه بر آنچه تا الان گفته شد ، دست به گریبان چالشهای جدی دیگری هم هست که در این مجال نمیگنجد. اینها را گفتم تا ببینید که تولید در چه مسیر ناهمواری قرار دارد بویژه که با چاشنی تحریم هم آمیخته شده باشد . اینها واقعیت های میدانی تولید است .

دوست دارم بدانید که اصلا منفی باف نیستم و برعکس بسیار به آینده امیدوار و خوش بینم . راه مقابله با این سختی ها و محدویتهای تحریمی فقط و فقط کار است و تلاش . اگر روزی با توپ و تفنگ به جنگ این مردم آمدند امروز  اقتصاد و صنعت را هدف گرفته اند . روزی صف اول مبازه ، سربازان و پاسدران بودند و امروز کارگر و صنعتگر و کارآفرین در پیشانی مبارزه قرار دارند . رهبری معظم تعبیر جالبی در این مورد بکار گرفتند و دست اندرکاران تولید را رزمندگان این جنگ نامیدند که نشان از درک عمیق ایشان از این صحنه دارد . و اما شما میتوانید همه چیز درباره رسول دانیال زاده را در اینجا بیشتر بدانید.

بیشتر:  پرواز “مرد آهنی واقعی” با جت‌پک

اعتقاد دارم تولید مسیر هزار پیچی است که باید مردانه در آن شتابان حرکت کرد کما اینکه علیرغم همه فشارها و مشکلات دست روی دست نگذاشیم و نظاره گر نبوده ایم . مسئولیت بنده بعنوان یک صنعتگر و کارآفرین بخش خصوصی در کنار همه تلاشگران عرصه صنعت در بخشهای دولتی و خصوصی ، چیزی جز تلاش بیشتر ، خستگی ناپذیری و مقاومت نیست تا به لطف خدا از این بحران با سربلندی بیرون بیاییم.

من حتی در مواقع بحران و دشواری های ناشی از آن، دست از تولید نکشیدم . اما در پاسخ سوالتان باید عرض کنم باوجود شرایط سخت‌ به وجود آمده در اثر تحریم‌ها، خوشبختانه تمام بخش‌های تولیدی صنعت فولاد مانند گذشته با غیرت و تلاش به کار خود ادامه می‌دهند و در این مدت توقفی محسوسی در میزان تولید و صادرات ایجاد نشده است.

kefcjity58t7yy38icg58ty589tu 300x150 گفتگو با مدیر کارخانه فولاد نورد سمنان

سوال : بعنوان آخرین سوال آیا تحریمها مزیتی هم داشته اند؟

رسول دانیال زاده : همانطور که قبلا اشاره داشتم تحریمها ظلم آشکاری در حق این سرزمین و مردم بوده و تهدیدی جدی است . اما هنر اینست که تهدید را به فرصت تبدیل کرد . در حال حاضر درصد قابل توجهی از  قطعات صنعت فولاد  در حوزه مکانیک ، برق و اتوماسیون ، تاسیسات ، انرژی و مواد مصرفی همچون کالاهای نسوز و اقلام روانکاری در کشور بومی‌سازی شده‌اند و حتی در برخی موارد خودکفا شده ایم . بعنوان نمونه در کارخانجات تحت مدیریت اینجانب نیز علاوه بر دستاوردهای فوق در زمینه طراحی و ساخت ماشین آلات و تجهیزات هم اقدامات جدی و مهمی بعمل آمده است .

بیشتر:  تی آر ایکس چه نوع ورزشی است؟ و آموزش آن

یکی از مواردی که همواره در جلسات با همکارانم برآن تاکید میکنم بحث خودباوری است چراکه اعتقاد دارم افزایش اتکا به توانمندی داخلی در تامین ملزومات و قطعات مورد نیاز خطوط تولیدی ، رسول دانیال زاده گفت بیش از آنکه از زاویه اقتصادی اهمیت داشته باشد از منظر علمی ، اجتماعی و حتی سیاسی مهم است . اما آنچه بیشتر جلب توجه میکند ابعاد فرهنگی آن است . همین که کارگران و متخصصان به باور توانمندی های خود برسند بسیار گره گشاست .

خوب است بدانید علیرغم همه فشارها برای حفظ و استمرار تولید و اشتغال ، طرحهای توسعه ایی زیادی در دستور کار شرکتهای فولاد گیلان ، کارخانجات نورد و لوله سمنان و فولاد کاویان است که همگی پیشرفت قابل توجهی با تکیه به همین فرهنگ خودباوری داشته اند . موجب افتخار است که اعلام کنم تاکید همیشگی اینجانب بر تکیه به توان داخلی باعث شده بخش عمده ای از طراحی ها ، بازمهندسی ها ، روش های مهندسی معکوس و ابتکارات زیاد توسط همکاران کارشناس و متخصص ایرانی انجام پذیرفته و امید دارم به فضل خدا این مسیر ، پرقوت تر از قبل طی شود .

مطلب پیشنهادی

درد بعد از ابدومینوپلاستی

درد بعد از ابدومینوپلاستی درد پس از عمل جراحی ابدومینوپلاستی ( تامی تاک ) یکی …