عکاسی صنعتی حرفه ای

عکاسی صنعتی حرفه ای مثل هزاران حرفه ی دیگر دارای قواعد و اصولی مهم و اساسی است که باید به آن توجه شود. تاثیر در برندسازی، فروش محصولات، جذابیت محصول برای مخاطب و… همگی بخشی از نتایج به کاربردن حرفه ای عکاسی صنعتی است. این مقاله براساس مقاله “فرآیند عکاسی صنعتی” که در سایت شفقنا منتشر شده شکل گرفته اما در ادامه با استفاده از 2 مقاله “معرفی عکاسی صنعتی” که در سایت بیاهمدان منتشر شده و مقاله “خدمات عکاسی صنعتی” که در سایت همشهری آنلاین انتشار یافته است، تکمیل گشته است. لازم به ذکر است که در پایان این مقاله آدرس های تمامی این منابع ذکر شده به صورت جداگانه در اختیار شما قرار می گیرد.

rik3j094tuhn983vith3i4t 300x200 عکاسی صنعتی حرفه ای

معرفی عکاسی صنعتی

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شیوهٔ ممکن عکاسی صنعتی را معرفی کنیم، باید بگویم: «به شاخه ای از عکاسی گفته می‌شود که سعی می‌کند تا با در نظر گرفتن تمامی شرایط مانند شرایط فیزیکی محصول، شرایط فکری و اجتماعی مخاطب هدف محصول و هزاران نکته تخصصی و عمومی دیگر، بهترین عکس ممکن را از محصول یا برند به ثبت برساند.»

با این تعریف مشخص می‌شود که هر تولیدکننده محصول یا برند فعالان در حوزه ای خاص حتی اگر بهترین محصول را تولید کنند یا نام برند خود را پرآوازه سازد، حتماً باید با استفاده از عکاسی صنعتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن ویژگی‌های محصول یا برند را به مخاطب خود بشناساند و در ذهن مخاطب نقش ببند.

باید گفت که عکاسی صنعتی تنها برای تولیدکنندگان محصول یا برندهایشان نیست، بلکه اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید یا حتی یک فروشگاه فیزیکی و حقیقی را اداره می‌کنید، لازم است تا برای محصولات خود به بهترین شکل ممکن عکس آماده کنید زیرا اگر در نظر اول نتوانید مخاطب را جذب کرده و به خرید ترغیب کنید، کار جذب مخاطب در مراحل بعد سخت‌تر خواهد بود و تنها راه آن هم استفاده از محتوا ویدئویی و تصویری جذاب و کاربر پسند است.

عکاسی هوایی، عکاسی خودرویی، عکاسی خبری، عکاسی محصول، عکاسی تبلیغاتی، عکاسی مواد غذایی، عکاسی جواهرآلات و… بخشی از زیر شاخه‌های عکاسی صنعتی هستند که برای تهیه عکس بنرها، کاتالوگ‌های تبلیغاتی، بروشورها، تیزرها تبلیغاتی، بیلبوردهای تبلیغاتی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر:  قوانین و شرایط داوری در طلاق

ترفندهای عکاسی به روش صنعتی

۱. نورپردازی مناسب

۲. استفاده از سه‌پایه

۳. تنها ۱۰ درصد خروجی را به امید ویرایش عکس‌ها بگذارید

۴. الگو برداری از عکس سایر

۵. رعایت قانون یک سوم

۶. استفاده از عناصر جانبی

۷. عکس برداری از زوایا مختلف

۸. نمایش محصول به هنگام استفاده

۹. عکس‌ها برای فروشگاه‌های آنلاین استاندارد باشد

۱۰. پس زمینه سفید گزینه آخر عکاس

۱۱. جزئیات محصول را به تصویر بکشید

۱۲. از تمامی محصولات عکاسی کنید

۱۳. عکاسی صنعتی با استفاده از موبایل

۱۴. عکاس پرتره برای زمینه‌های شلوغ

۱۵. استفاده از حالت DSLR یا Pro

rc3jthoi3t4jno34jtl 300x200 عکاسی صنعتی حرفه ای

روش های عکاسی صنعتی

  1. عکاسی با پس زمینه سفید: در این روش محصول در محوطه ای با محیط سفید و بدون هیچ تغییراتی قرار گرفته و عکاسی صورت می گیرد. در بیشتر این موارد این نوع عکاسی برای ثبت عکس در فروشگاه های اینترنتی مورد استقبال قرار می گیرد.
  2. عکاسی دکوراتیو: در این کاربرد عکاسی صنعتی برای تبلیغات، در ابتدا یک محیط دکوری و ساختگی زیبا و مناسب برای عکاسی محصول طراحی می شود تا با ثبت عکس در جلوه ای چشم نواز، تبلیغات محصول صورت گیرد.
  3. عکاسی فتومونتاژ: در این مدل عکس، سوژه عکاسی جداگانه عکسبردای شده و توسط نرم افزارهای تصویرسازی در رایانه در کنار یکدیگر قرار می گیرند. از آنجایی که این مدل عکس ساختگی است تسلط بر نرم افزار اولویت بالایی دارد.
  4. عکاسی ماکرو: اگر محصولی (مثل جواهرات و زیورآلات) وجود داشته باشد که نمایش جزئیات در آن بسیار مهم است، باید با استفاده از لنزهای مختص این کار عکاسی صنعتی به روش ماکرو صورت بگیرد.

روال انجام عکاسی صنعتی

۱. انتخاب مجموعهٔ مجری عکاسی صنعتی

برای اینکه شرکت مجری عکاسی صنعتی را انتخاب کنیم باید ابتدا با مجموعه بیشتر آشنا شد. آشنایی با مجموعه در دنیای امروز به واسطهٔ سایت‌های اینترنتی، صفحات مرتبط با مجموعه در شبکه‌های مجازی، تبلیغات انجام شده (در مجلات، دنیای دیجیتال و…)، تبلیغات کلامی انجام می‌شود. حضور فعال در هر کدام از این موارد موجب می‌شود تا با خیال راحت تر بتوان مجری عکاسی صنعتی را انتخاب کرد.

بیشتر:  خرید جداکننده نیوجرسی

مجموعه مدرن طرح با داشتن تیم حرفه ای در زمینه‌های طراحی سایت، دیجیتال مارکتینگ و سئو سایت، سایت‌ها خود را نیز به بهترین شکل ممکن طراحی و از نظر سئو بهینه کرده‌است. مهمترین مدرک برای بهینه بوده سایت مدرن طرح، حضور در جمع ۳ لینک اول گوگل بر روی کلمهٔ عکاسی صنعتی (در مدت زمان نزدیک به ۳ سال) است.

۲- تمرکز بر روی نمونه‌های کاری

مجموعهٔ خوبی که نمونه کارهای زیادی در زمینه عکاسی صنعتی داشته باشد و تعداد این نمونه کارها به صورت کلی زیاد بوده و همچنین در هر حوزه ای نمونه ای جذاب و مدرن را ارائه کرده باشد، قطعاً می‌تواند با تجربیات خود خروجی بهتری را به سایر مجموعه‌ها تحویل دهد. تعدد نمونه کارهای قطعاً نشان دهندهٔ اتاق‌های فکری جذاب و فعال برای خلق بهترین و موثرترین عکس‌های صنعتی است.

نمونه کارهای عکاسی صنعتی مدرن طرح، به قدری زیاد است که بیشترین حوزه‌های کاری را پوشش می‌دهد. همچنین همکاری مدرن طرح با برندهایی طراز اولی که در صفحه عکاسی صنعتی این مجموعه قابل روئیت است، باعث جلب اطمینان مجموعه‌های زیادی شده‌است تا پروژهٔ عکاسی صنعتی خود را به تیم حرفه ای مدرن طرح بسپارند.

باید گفت اگر مخاطبی به نمونه کارهای مجموعه ای رسید که در حوزه اش، از قبل نمونه کارهایی وجود دارد، مخصوصاً اگر نمونه کارهای از رقیب‌های جدی و فعال باشد (همان‌طور که ما در مدرن طرح تجربه کرده‌ایم) به خیال راحت تر مجموعهٔ مجری را انتخاب کنید.

۳- کسب مشاوره‌های مربوطه

از این مرحله به بعد یگر مجری عکاسی صنعتی انتخاب شده و باید فرایند انجام پروژه نیز آغاز گردد. بعد از انتخاب مجری، باید از مشاوره‌های تخصصی کارشناسان مجموعه استفاده کنید تا بتوانند با مطرح کردن موضوع، نیاز موجود، خصوصیات منحصر به فرد قابل مانور، شرایط و مسائل مالی، حد و مرزهایی که باید رعایت شود و سایر موارد به اطمینان رسید که مجموعه به درستی انتخاب شده‌است.

۴- ارائه برآوردهای لازم به متقاضی

بعد از مرحله سوم، کارشناسان و متخصصان مجموعه براساس موارد مطرح شده در مرحله قبل (مرحله سوم) برآوردهایی از الزمات پروژه (در صورتی که نیاز باشند) شیوه عکسبرداری (عکاسی در محیط بازمانند کارخانه، فضای باز یا عکاسی در آتلیه‌های تخصصی)، نیازمند بود به طراحی دکور (در عکس‌های دکوراتیو)، نیاز به تجهیزات خاص (عکسبرداری هوایی، عکسبرداری ۳۶۰ درجه و…)، نیاز به ویرایش عکس‌های ثبت شده در رایانه (عکس‌های دکوراتیو) و… را در قابل چندین مجموعه به مشتری اعلام می‌نمایند.

بیشتر:  رستوران ها از چه تجهیزاتی استفاده می کنند

مشتری باید براساس شرایط خود (از هر نظر) بهترین مجموعه (پکیج پیشنهادی) را انتخاب کند و بعد از تأیید مجری با پرداخت پیش پرداخت، پروژهٔ عکاسی صنعتی را به فاز اجرایی برساند. لازم است ذکر شود که این مرحله به صورت مکاتبات نامه ای، تماس‌های تلفنی یا جلسات حضوری انجام می‌شود تا قابل ثبت و مستندسازی برای طرفین باشد.

roj3uh489tfyfhf3n5984otij345 300x200 عکاسی صنعتی حرفه ای

۵- ایده پردازی‌های جزئی توسط مجری پروژه

بعد از ارائه کلیلت لازم، افراد خبر عکاسی، طراحی دکور، طراحان گرافیکی و… به مشورت پرداخته تا براساس برآوردها و ایده پردازی‌هایی که انجام شده، روند اجرایی عکاسی صنعتی را پیاده‌سازی کنند. این روند اجرایی به تجهیزات مورد نیاز، زمان ثبت عکس، انتخاب زوایای مناسب برای عکس، محیط عکاسی برداری، جزئیات دکور، تعیین جزئیات لازم برای ویرایش عکس با فتوشاپ و… بستگی دارد. این مرحله در پایان به ثبت عکس‌های مورد نظر منتهی می‌شود. عکس ثبت شما تمامی خصوصیات و ویزگی‌های برنامه‌ریزی شده در اتاق فکر را برای پیاده‌سازی در مراحل بعد را به صورت قطعی خواهد داشت

۶- تهیه عکس صنعتی

بعد از مرحله ۶، عکس تولید شده و با ویرایش‌های مورد نظر در قالب یک طرح اولیه باید با متقاضی چک شود. بعد از تأیید خروجی اولیه توسط متقاضی، خروجی نهایی نیز به مرحلهٔ تولید می‌رسد. بعد از تهیه خروجی نهایی و قبل از تحویل به متقاضی باید تعهدات مالی متقاضی (به شیوه ای که توافق شده‌است) انجام شود تا مجموعهٔ مجری عکس صنعتی را به متقاضی تحویل دهد.

منابع مطلب

  1. 15 تکنیک مهم عکاسی صنعتی / zood.link/15IndustryPhotoTips
  2. خدمات عکاسی صنعتی / zood.link/IndustryPhotographyService
  3. فرآیند عکاسی صنعتی / zood.link/HowDoIndustryPhotography

مطلب پیشنهادی

با اتوبوس گشت شهری دبی از جاذبه های دیدنی دبی بازدید کنید

یکی از مقاصد توریستی بسیار دیدنی، شهر دبی می باشد که با معماری های عجیب …