سید پیام حسینی نویسنده ، تهیه کننده و کارگردان سینما مستقل

سید پیام حسینی، نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان سینمای مستقل، با استعدادی منحصربه‌فرد در صنعت هنرهای تجسمی است. آثار وی، نماینده‌ نگاهی نوین و فراگیر به زندگی و انسان هستند. حسینی با توجه‌به ذهنیت پیشرو و استفاده ارزنده از فنون سینمایی، توانسته است آثاری با ارزش و معنایی عمیق خلق کند. او در دنیای سینما با داستان‌های جذاب و شگفت‌انگیز، توانسته است مخاطبان خود را به تفکر و تامل در زندگی هدایت کند. غیرقابل انکار است که پیام حسینی با استمرار در خلق آثار برجسته، هنر سینما را به پله‌های جدیدی هدایت کند.

69387bbd 80be 4c3f 9bfe 7d741cba5355 سید پیام حسینی نویسنده ، تهیه کننده و کارگردان سینما مستقل

مختصر بیوگرافی سید پیام حسینی

سید پیام حسینی، نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان سینمایی مستقل، در پنجمین روز بهار سال 1369 در شهر سنندج متولد شد. او از کودکی علاقه زیادی به سینما، به‌ویژه بازیگری‌های فردین و بهروز وثوقی داشت. در رویاهایش، همیشه به‌عنوان یک بازیگر محبوب وارد صحنه می‌شد و آنها را در کوچه و مدرسه تقلید می‌کرد.

پس از اتمام تحصیلات متوسطه، دیپلم گرفت و در آن دوران، در فضای محدود و شرایط متفاوت رشد کرد که امروزه با افسوس به آن زمان نگاه می‌کند. حسینی با کودکی سخت و امید به آینده، در حال‌حاضر به‌عنوان یک هنرمند خلاق و پیشرو در عرصه سینما شناخته می‌شود. امیدواریم که او با ادامه مسیر خود، آثاری جذاب و پرمعنا را برای تماشاگران به ارمغان بیاورد.

پیام حسینی چگونه وارد عرصه سینما شد؟

پیام حسینی در وبسایت خود این چنین ادامه زندگی خود را شرح داده است: برادرم کاوه، در انجمن نابینایان سنندج به‌عنوان سرپرست یک گروه موسیقی نابینا و معلولین ضایعه نخاعی فعالیت داوطلبانه داشت. این گروه با استعداد و از توانایی خاصی در نوازندگی آلات موسیقی برخوردار بود. یک شب، هنگامی‌که گروه در خانه کاوه حاضر بودند و اجرا می‌کردند، یک حس عجیب وارد زندگی من شد. به این فکر افتادم که باید یک فیلم بسازم، حتی اگر هیچ اطلاعات فنی و سواد فیلمسازی نداشته باشم.

پس از مشورت با کاوه، تصمیم گرفتم این چالش را بپذیرم. تمام تلاشم را کردم تا عوامل فیلمسازی را پیدا کنم. اولین تجربه‌ام در حوزه هنری سنندج آغاز شد و با پیدا کردن چند نفر با تجربه، مراحل ساخت فیلم را یاد گرفتم. در آن دوران، من با چالش‌های بسیاری مواجه شدم. کافی نت‌های محدود در شهر، باعث شد که به‌دنبال اطلاعات بیشتر درباره سینما بروم.

ضرورت انتخاب فیلنامه

آگاه شدم که برای ساخت یک فیلم، به یک فیلمنامه نیاز دارم که داستان و اتفاقات فیلم را تعریف کند. اولین فیلم من به نام “هیوا” ساخته شد. تجربه‌ای که از یک سو به خاطر دیدن دنیای پر از غم و تنهایی، از سوی دیگر به خاطر آشنایی با افرادی بود که از بی‌سوادی من در زمینه سینما سو استفاده کردند. این تجربه من را به سمت حمایت از جوانان و انتقال واقعیت‌ها هدایت کرد.

“هیوا” اولین فیلم من بود که اصولا برای ساخت یک فیلم کوتاه طراحی شده بود، اما با تلاش‌های بسیار، توانستیم نسخه 30 دقیقه‌ای از آن را تولید کنیم. این تجربه نشان‌دهنده تلاش و اراده بی‌پایان برادرم و من در راه تولید هنر و فرهنگ است.

بعد از هیوا بر سید پیام حسینی چه گذشت؟

SEYED PAYAM HOSSEINI این چنین از اتفاقات پس از هیوا می‌گوید: پس از اتمام پروژه فیلم “هیوا”، تصمیم گرفتم که عمیق‌تر و بیشتر در عرصه‌ سینما حاضر باشم. به سراغ انجمن سینما جوان ایران در دفتر سنندج رفتم، جایی که با مدیریتی که هرگز خوش‌اخلاقی و اخلاقیات آن فرد را فراموش نخواهم کرد، آشنا شدم.

در اینجا یک دوره یک ساله فیلمسازی را آغاز کردم که نقطه آغازی جدید برای شناخت بهتر و بیشتر از دنیای سینما بود. در این دوره، با دوستانی با استعداد و مشتاق آشنا شدم که به‌ همراهان صمیمی و واقعی‌ترین دوستان من تبدیل شدند. این ارتباطات گره‌های جدیدی از دوستی و همکاری در زمینه‌ سینما را با خود به همراه داشت.

بیشتر:  برای سئو سایت به هر مشاوری اعتماد نکنید!

تجربه ای مفید در انجمن سینما جوان ایران

امروز این دوستان، زمینه‌های مختلف سینما را با من به اشتراک گذاشته‌اند و از تلاش‌ها و پیشرفت‌هایم در عرصه‌ فیلمسازی آگاه هستند. زمانی‌که به کارهایم نگاه می‌کنم، احساس می‌کنم که این تجربه در انجمن سینما جوان ایران، من را به یک فرد آگاهتر و بازنگراننده تبدیل کرده است.

از طریق این دوره یک ساله، علاقه‌مندی من به سینما به یک علاقه حرفه‌ای و عمیق تبدیل شد و اکنون تصمیم دارم با ادامه تلاش‌ها و پروژه‌های جدید، بیشتر از خودم و ایده‌هایم با شما به اشتراک بگذارم. این سفر در دنیای سینما همچنان ادامه دارد و من همواره به‌دنبال بهبود و پیشرفت در این هنر جذاب و خلاقانه هستم.

a0977316 52bd 414d 8cd3 b3f41230b71b سید پیام حسینی نویسنده ، تهیه کننده و کارگردان سینما مستقل

موسسه غیرسینمایی پریا فیلم حقیقت

در سال 1395، موسسه غیرسینمایی “پریا فیلم حقیقت” با شماره ثبت 514 و مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان تاسیس شد. این موسسه به مدیریت سید پیام حسینی به‌عنوان مدیر عامل و خانم سنور رشیدی به‌عنوان رئیس هیئت مدیره، به تجارت با نام تجاری “پناه فیلم” مشغول است. از آن زمان تاکنون، با بودجه محدود و استقلال مالی، فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه سینما انجام داده است.

پناه فیلم حقیقت از ابتدا به حمایت از کارگردانان جوان، عوامل فنی و بازیگران مستعد متمرکز شده است. این موسسه فعالیت‌های بسیار گسترده‌ای در زمینه تولید تئاتر، فیلم کوتاه، مستند و همکاری در پیش تولید فیلمسازان جوان دارد. بیش از صد مجموعه مستند تاریخی، فرهنگی و هنری، سه تله فیلم، یک سریال عاشقانه و چندین فیلم کوتاه از تولیدات این شرکت به زندگی انتقال یافته است.

پناه فیلم همواره به‌منظور حمایت از جوانان استان کردستان، اقدامات فعالی را در دستور کار دارد. این حمایت‌ها نه‌تنها شامل حوزه سینما بلکه در زمینه‌های مختلف هنری نیز گسترش یافته‌اند. این موسسه با اعلام تصمیم به ادامه حمایت‌ها در آینده، امیدوار است که نقش فعالی در رشد هنر و فرهنگ جوانان داشته باشد و تاثیر مثبتی بر جامعه فرهنگی استان بگذارد.

فیلم کوتاه بادبادک‌ها و فستیوال فیلم برلین

فیلم کوتاه بادبادک‌ ها (The Kites) به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سید پیام حسینی، در نخستین اکران بین‌المللی خود با حضور سرفراز این کارگردان جوان سینما، محسن محمدی شاشا به‌عنوان یکی از تهیه‌کنندگان و حامد بقائیان به‌عنوان فیلمبردار، در هفتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین در آلمان به نمایش درآمد و توانست توجه اعضای هیئت داوران را به خود جلب کند. در این دوره پیام حسینی توانست جایزه ویژه هیئت داوران هفتادمین جشنواره فیلم برلیناله را از آن خود کند.

پیام حسینی که در جلسه پرسش و پاسخ پس از اکران این فیلم شرکت و درباره مضمون فیلم اظهار نظر کرد. او توضیح داد که نخ‌هایی که بر روی درختان آویزان شده‌اند، نمایانگر شغل مردم روستا است. در سکانس‌هایی قبل از آن، بچه‌ها به دیدار ماموستا (استاد) می‌روند و ایشان در آنجا به رنگرزی مشغول هستند.

نخ‌های آویزان شده نیز نمایانگر کسانی هستند که از مرزها عبور یا مهاجرت می‌کنند و اثر آنها بر روی درختان باقی می‌ماند. این افراد تلاش دارند از مرزها بگذرند، اما به هر دلیلی قادر به این‌کار نیستند.

روستای بادبادک‌ها

وی ادامه داد نام روستایی که “بادبادک‌ها” در آن فیلمبرداری شد، “دله مرز” است که در منطقه اورامان در کردستان ایران قرار دارد و مرز با کردستان عراق را تشکیل می‌دهد. محل انتخابی برای فیلمبرداری با لوکیشن مناسب و پتانسیل بالا بوده است.

مرز فیلم

حسینی افزود که در فیلم، مرزی وجود دارد که هیچ کس حق عبور از آن را ندارد و کنار آن مین‌های بسیاری در کوه‌های کردستان وجود دارد که از زمان جنگ‌های گذشته باعث آسیب به افراد مختلف شده است و حوادث ناگواری را به‌وجود آورده است.

نقش ماموستا

در ادامه، سید پیام حسینی به نقش ماموستا در فیلم اشاره کرد و گفت: در جامعه کردستان، ماموستا جایگاه و احترام ویژه‌ای دارد. او در فیلم “بادبادک‌ها” نقش مهمی را به بازی درآورد و تاثیرگذاری بزرگی داشت. چون در آن روستا با توجه‌به حرفه‌اش که رنگرزی است، مورد احترام همگان قرار دارد. حتی کودکان نیز احترام و ارادت زیادی به ماموستا دارند.

بیشتر:  حرفِ حساب در قاب تصویر

عوامل حاضر در برلین

“بادبادک‌ها” در بخش رقابتی “جنریشن” Generation Kplus در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین حضور داشته است. اعضای هیئت داوران این بخش از جشنواره شامل مارتین آتلان از فرانسه، ماریا نوارو از مکزیک و اریک اشمیت از آلمان بودند. تعدادی از عوامل فیلم شامل سید پیام حسینی (کارگردان و فیلمنامه‌نویس)، حامد بقائیان (مدیرفیلمبرداری) و هادی احمدی (تدوین و موسیقی) هم در جشنواره حضور داشتند.

جدیدترین فیلم کوتاه سید پیام حسینی به نام «خلیل» روی میز تدوین رفت

فیلم کوتاه خلیل به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سید پیام حسینی، پس از اتمام فیلم‌برداری در روستای شجاع‌آباد کردستان، وارد مراحل تدوین شده است. سید پیام حسینی که دانش‌آموخته انجمن سینمای جوان دفتر سنندج است، تاکنون با ساخت اثرهایی چون “زارا” و فیلم‌های کوتاه “بادبادک‌ها”، “دونده” و فیلم کوتاه نامحرم موفق به کسب جوایز معتبر جهانی شده است.

در خلاصه داستان “خلیل” آمده است که خلیل، پسربچه‌ای ۱۳ ساله پس از مرگ پدرش، نگران است که آیا پدر به بهشت می‌رود یا جهنم؟ او در تلاش است تا از این موضوع اطمینان حاصل کند. بازیگران این فیلم کوتاه شامل طاها چراغی، امید چراغی، طاها محمدی، حسین مرادی، موسی هدایتی و شوبو سلیمانی هستند و پخش بین‌المللی این اثر به عهده گروه دریچه سینما و موسسه پناه فیلم است.

39508a94 fbec 4c1c bca2 81dd50a902c7 سید پیام حسینی نویسنده ، تهیه کننده و کارگردان سینما مستقل

عوامل تولید فیلم کوتاه خلیل

سید پیام حسینی جدید ترین فیلم کوتاه خود را با عواملی همچون، مجری طرح موسسه پناه فیلم، برنامه‌ریز محمد درویشی، گروه کارگردانی حامد بقائیان، سنور رشیدی و منشی صحنه گشین محمدیان، فیلم‌بردار وریا عبدیانی و گروه فیلم‌برداری سامان پاسیان، آرمان صیدی و آیدا زندکریمی ساخته است.

صدابردار و صداگذاری از ارسطو مفاخری، دستیار صدا بهرام مرادی، آهنگ‌سازی از آرتین حامدی و تدوین هادی احمدی نیز جزء عوامل این فیلم هستند. تیم تولید فیلم کوتاه “خلیل” شامل رئوف نصیری (دستیار تولید)، مهران جبلی (اصلاح رنگ) هستند. ضمن آنکه گروه صحنه هیمن کریمی و آرام خالدیان، مدیر تولید مرتضی جلیلی، مدیر تدارکات کیومرث شاطبی، دستیار تولید سامان فریدی، عکاس حسین کرمی، طراح پوستر متین خیبلی و مشاور رسانه‌ای علی کشاورز دیگر بخش‌ها را شامل می‌شوند.

دونده اثر سید پیام حسینی در جشنواره فیلم منار صوفیه

فیلم کوتاه دونده، کار جدید سید پیام حسینی، پس از اکران‌های بین‌المللی، به شانزدهمین دوره جشنواره فیلم منار صوفیه راه یافته است. جشنواره فیلم منار، به‌عنوان یک رویداد معرفی فرهنگ و سنت‌های جهان اسلام به مخاطبان بلغاری، از بهترین تولیدات سینمای منطقه خاورمیانه، آسیای مرکزی و شمال آفریقا است.

این جشنواره به‌عنوان یک فرصت برای ارائه فیلم‌های بلند، مستند و پروژه‌های کوتاه شناخته می‌شود و همراه با رویدادهای فرعی برگزار خواهد شد که نمایانگر سنت‌ها و رسوم گروه‌های قومی منطقه است. فیلم کوتاه “دونده” همراه با 5 فیلم دیگر از ایران در شانزدهمین دوره جشنواره فیلم منار صوفیه حضور خواهد داشت. این رویداد رقابتی در تاریخ ۱۲ تا ۲۸ ژانویه در شهر صوفیه به اجرا درمی‌آید.

داستان حکیم در فیلم کوتاه دونده

اصطلاح MENAR، مخفف “منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا”، به‌عنوان یک نمایشگاه گسترده از مراکش تا ایران شناخته می‌شود و اکثر کشورهای خاورمیانه و مغرب را در برمی‌گیرد. کلمه “منار” در زبان عربی به معنای فانوس دریایی، برج نور و چراغ راهنما است.

“دونده”، بهترین اثر سید پیام حسینی، داستان پسر نوجوانی به نام حکیم را روایت می‌کند که در یکی از محله‌های حاشیه‌ای ایران زندگی می‌کند. پدر او در مسابقات دو شرط‌بندی می‌کند و در آخرین بازی متوجه می‌شوند که قوانین بازی تغییر کرده است، این تغییرات منجر به تحت‌الشعاع قرار گرفتن خانواده حکیم می‌شود و او در مسیر تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد.

سایر جشنواره‌هایی که دونده در آن‌ها حضور داشته است

فیلم کوتاه “دونده”، اثری که پیش از این به‌عنوان یکی فیلم‌های برجسته سید پیام حسینی حاصل از زحمات و استعداد این کارگردان جوان بوده است، در جشنواره‌های معتبری به نمایش گذاشته شد. این حضورها نشان از شهرت و تاثیرگذاری فیلم در صحنه‌های جهانی سینما دارد.

بیشتر:  مجموعه طلاکام برد

جشنواره فیلم کوتاه ویکتوریا کانادا

اولین جشنواره که “دونده” در آن شرکت کرده است، جشنواره فیلم کوتاه ویکتوریا کانادا بوده است. این جشنواره به‌عنوان یکی از مراسم مهم در زمینه فیلم کوتاه شناخته می‌شود و حضور در آن به‌عنوان یک افتخار به‌شمار می‌رود. در جشنواره فیلم کودک Zlín جمهوری چک، “دونده” نیز به نمایش درآمده و افتخار گرفته است که در محافلی با رقابت شدید، به‌عنوان یک اثر برجسته معرفی شود.

جشنواره‌های اوک ویل کانادا و جیفونی ایتالیا

جشنواره‌های اوک ویل کانادا و جیفونی ایتالیا نیز دیگر نقاطی هستند که “دونده” با استقبال خوبی در آن‌ها مواجه شد و توانست توجه بینندگان و داوران را جلب کند. در جشنواره فیلم دانشجویی Early Bird بلغارستان، این اثر از برخوردهای مثبت بهره‌مند شد و از موفقیت در این رویداد نیز گزارش ارائه کرد.

جشنواره فیلم دانشجویی هنگ‌کنگ

جشنواره فیلم دانشجویی هنگ‌کنگ نیز به‌عنوان یکی از مقاصد مهم جهانی سینما، “دونده” را به جلسه ارزیابی خود دعوت کرده و این افتخار را به این اثر اهدا کرده است. این فیلم، جایزه بهترین فیلم‌نامه این جشنواره را به خود اختصاص داده است و نشان از تاثیرگذاری داستان و فیلم‌نامه در آن دارد.

جشنواره فیلم‌های کوردی مسکو

آخرین حضور “دونده” در جشنواره‌های جهانی، در جشنواره فیلم‌های کوردی مسکو بوده که به‌عنوان یک پل ارتباطی بین فرهنگ کوردستان و دیگر نقاط جهان مطرح شده است. این حضور نیز نشان‌دهنده توانایی “دونده” در جلب توجه جشنواره‌های بین‌المللی به این اثر است و از جاذبه جهانی این فیلم خبر می‌دهد.

2d1b0e65 f7fa 4389 8e57 3ce2fa2f3abc سید پیام حسینی نویسنده ، تهیه کننده و کارگردان سینما مستقل

عوامل فیلم دونده

“دونده”، فیلم کوتاهی است که با استعداد و زحمات گسترده گروهی از حرفه‌ایان سینما به کارگردانی سید پیام حسینی ساخته شده است. این اثر، به توفیق در جشنواره‌ها و فستیوال‌های بین‌المللی به نمایش گذاشته شد و توانست توجه مخاطبان و داوران را به خود جلب کند.

عوامل “دونده” از افراد با تجربه و تخصص در زمینه سینما تشکیل شده‌اند. سید پیام حسینی که علاوه‌بر کارگردانی، تهیه‌کننده این فیلم نیز است، نقش مهمی در ایجاد این اثر دارد. نویسندگان فیلم، آکو زندکریمی و سیدپیام حسینی، با داستان جذاب “دونده”، توانسته‌اند موضوعی جالب و شگفت‌آور برای تماشاگران به ارمغان آورند.

گروه فنی این فیلم نیز از افراد متخصص و با استعداد تشکیل شده است. حامد بقاییان به‌عنوان مدیر فیلم‌برداری، پژمان راژ و عرفان ابراهیمی در نقش صدابردار و صداگذار، پویان شعله‌ور به‌عنوان تدوین‌گر و فربد جلالی که اصلاح رنگ انجام داده است، از جمله اعضای تیم فنی هستند که به ساخت “دونده” کمک کرده‌اند.

حضور در جشنواره‌های بین‌المللی

فیلم “دونده” در جشنواره‌های بین‌المللی نیز توجه زیادی به خود جلب کرده است. شصت و دومین جشنواره جهانی فیلم‌های کودکان و نوجوانان «زلین» جمهوری چک از ۲۶ می تا یک ژوئن به‌عنوان یکی از محفل‌های مهم جهانی سینما برگزار می‌شود و “دونده” نیز یکی از شرکت‌کنندگان این جشنواره است.

بازیگرانی چون بختیار پنجه‌ای، فرشید گویلی، حسن ترقی، اردشیر خدادوست و سایر هنرمندان نیز به‌ویژه در اجرای نقش‌های متنوع در “دونده” سهم بسزایی داشته‌اند. این اثر نه‌تنها با استقبال مخاطبان مواجه شده است، بلکه از نظر ارزیابان و داوران نیز قدرت گرفته است.

جمع‌بندی

سید پیام حسینی، نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان مستقل سینما، با کارهای برجسته در جهان سینما شناخته می‌شود. او با فیلم‌های کوتاهی همچون “بادبادک‌ها” و “دونده” موفقیت‌های چشمگیری کسب کرده است و جوایز معتبر جشنواره‌های بین‌المللی را به خود اختصاص داده است. حضور در جشنواره برلیناله و کسب جایزه ویژه هیئت داوران نشان از توانمندی هنری و تأثیرگذاری او دارد. با توجه‌به اثرات جذاب و داستان‌های عمیق ارائه‌شده توسط پیام حسینی، او به‌عنوان یک افزونگر نسل جدید سینما شناخته می‌شود.

منابع

https://payamhosseini.com/about_me

https://www.hanakhabar.ir/news.php?id=00E5FB77&news=%D8%AA%D9%82%D8%AF%DB%8C%D8%B1%20%D8%A7%D8%B2%20%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85%20%DA%A9%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%87%20%C2%AB%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DA%A9%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%C2%BB%20%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86%20%D8%B3%D9%86%D9%86%D8%AF%D8%AC%DB%8C%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87%20%D8%A8%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C%20%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85%20%D8%A8%D8%B1%D9%84%DB%8C%D9%86

https://shortfilmnews.com/news/2146473808/%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85_%DA%A9%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%87_%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85_%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%DB%8C_%D8%AF%D8%B1_%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87_%D8%B2%D9%84%DB%8C%D9%86

https://hisubmit.ir/russian-vodka-at-sofia-menar-film-festival/

https://www.pana.ir/news/1438854

پایان رپورتاژ آگهی

مطلب پیشنهادی

درد بعد از ابدومینوپلاستی

درد بعد از ابدومینوپلاستی درد پس از عمل جراحی ابدومینوپلاستی ( تامی تاک ) یکی …