آشنایی با دنیای رک شبکه و انواع متعلقات آن

3rx5t5tx آشنایی با دنیای رک شبکه و انواع متعلقات آن

برای راه‌اندازی یک شبکه تجهیزات مختلفی مورد نیاز است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به رک شبکه اشاره کنیم. وجود این قطعه به دلیل محافظت از سخت‌افزارها و تجهیزات شبکه و سرور و همچنین نظم‌دهی به محیط در شبکه لازم و ضروری است. دنیای رک شبکه بسیار گسترده بوده و انواع مختلفی دارد. در این مقاله ما انواع رک شبکه و متعلقات آن‌ را بررسی کرده و شما را با مشخصات آن‌ها آشنا می‌کنیم.

نقش رک شبکه چیست؟

در جواب اولین سوالی که در مورد رک پرسیده می‌شود یعنی رک چیست باید گفت که رک یک جعبه‌ی فلزی بزرگ است که تجهیزات مختلفی در داخل آن قرار گرفته و در این حالت از آسیب‌های فیزیکی در امان می‌مانند. رک‌ها با استانداردهای خاصی ساخته شده و بر این اساس می‌توانند به انواع تجهیزات پسیو و اکتیو نظم داده و از آ‌ن‌ها محافظت کند.

یکی از این استانداردها، عرض 19 اینچی رک است که معمولا تجهیزات رکمونت مثل کیس رکمونت یا مانیتور رکمونت را نیز با این عرض تولید می‌کنند. یکی دیگر از این استانداردها، ارتفاع رک‌هاست که با واحد یونیت اندازه‌گیری می‌شوند و ارتفاع سایر تجهیزات شبکه که داخل آن قرار می‌گیرند هم با این واحد مطابقت دارد. انواع رک شبکه دارای اندازه‌های متفاوت و ویژگی‌های خاص خود هستند.

2rx53tf53r آشنایی با دنیای رک شبکه و انواع متعلقات آن

نقاط قوت انواع رک شبکه

همان‌طور که گفتیم هرکدام از رک‌ها دارای اندازه و ویژگی‌های خاص خود هستند. رک‌ها بر اساس نوع ساخت و کاربردی که دارند دارای مزایا و نقاط قوت مختلفی مانند

  • افزایش امنیت فیزیکی
  • تعمیر و نگهداری راحت
  • محافظت از تجهیزات و سخت‌افزارهای شبکه
  • مدیریت تجهیزات پسیو و اکتیو شبکه

نیز می‌باشند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تعمیر و نگهداری آسان

با استفاده از انواع رک می‌توان تمام قسمت‌های مهم شبکه را در یک نقطه نگهداری کرد که این امر موجب می‌شود تا به طور مرتب بتوان به‌راحتی تجهیزات را چک کرد و از درست کار کردن آن‌ها مطمئن شد. یا حتی در هنگام بروز مشکل این امکان وجود دارد که به راحتی قطعه مشکل دار را پیدا و آن را تعمیر  کرد.

بیشتر:  چرا باید خودرو اجاره کنیم ؟

افزایش امنیت

داخل رک عموما تجهیزات مهم و گرانی را قرار می‌دهند که حفظ امنیت آن‌ها بسیار اهمیت دارد. درب رک‌ها عموما مجهز به قفل هستند و این امنیت را فراهم می‌کند اما برای امنیت بیشتر می‌توان بر روی ‌آن‌ها قفل دیجیتال نیز نصب کرد. همچنین بدنه رک از فلز محکم بوده و اگر بر روی درب آن از شیشه استفاده شده باشد، شیشه آن عموما سکوریت، ضدخش و نشکن است.ن از آن

مدیریت تجهیزات شبکه

اکثر تجهیزات شبکه به یکدیگر متصل اند و این ارتباط از طریق کابل شبکه صورت میگیرد. در این صورت اگر تعداد تجهیزات و کابل‌ها زیاد باشد نیاز به مدیریت در آن‌ها افزایش میابد. یکی از قطعاتی که به مدیریت سایر تجهیزات شبکه کمک می‌کند، رک است. پچ پنل نیز برای مدیریت کابل‌ها استفاده می‌شود که محل قرارگیری آن داخل رک است. از این رو یکی از مزیت انواع رک، مدیریت تجهیزات شبکه چه پسیو و چه اکتیو است.

محافظت از تجهیزات شبکه

اولین و مهم‌ترین وظیفه رک، محافظت از تجهیزات شبکه است. تجهیزات شبکه، برای کار کردن به انرژی الکتریکی نیاز دارند. این قطعات انرژی الکتریکی را گرفته و به انرژی گرمایی تبدیل می‌کنند. این گرما برای تجهیزات مضر بوده و بازدهی آن‌ها را پایین می‌آورد. به همین دلیل رک با داشتن فن و پنل‌های مشبک می‌تواند در خنک کردن این تجهیزات موثر باشد. از طرفی یک‌سری از متعلقات رک مانند بلانک پنل با پوشاندن فضاهای خالی داخل رک، از ورود گردوغبار به داخل تجهیزات شبکه جلوگیری می‌کند.

یکی از مثال‌هایی که می‌شود از محافظت کردن رک گفت؛ مدیریت اتصالات به وسیله کابل و پچ کورد شبکه است. یکی از راه‌های اتصال تمام تجهیزات شبکه رو می‌توان این دو تجهیز دانست.

بیشتر:  8 نکته که باید برای خرید لباس بدانید

آشنایی با انواع رک

انواع رک سرور و شبکه بر اساس ویژگی‌های مختلف دسته‌بندی می‌شوند. یکی از این ویژگی‌ها محل استفاده رک‌هاست. کاربرد رک‌ها ممکنه

  • در فضاهای داخلی
  • در فضاهای خارجی
  • برای دوربین مداربسته
  • یا برای تجهیزات مخابراتی یا برق

باشه که بر این اساس به انواع رک معمولی،‌ رک Outdoor، رک DVR و رک لابراتواری تقسیم می‌شوند. نوع دیگر تقسیم‌بندی بر اساس تعداد یونیت (ارتفاع) آ‌ن‌هاست که به انواع دیواری (2 تا 12 یونیت) و ایستاده (12 تا 47 یونیت) تقسیم می‌شوند.

مشخصات رک دیواری

رک دیواری Outdoor، رک DVR و رک معمولی تا 12 یونیت همگی انواع رک دیواری بوده که هرکدام دارای مشخصاتی هستند. رک‌های دیواری معمولا چرخ و پایه نداشته بلکه با پیچ و رول پلاک به دیوار متصل می‌شوند. در برخی از رک‌های دیواری، دسترسی به تجهیزات داخل رک حداکثر از 3 جهت ممکن می‌شود. برخی از این رک‌ها مجهز به فن بوده و امکان افزایش تعداد فن تا حداکثر 4 عدد را نیز دارند. یکی از نکات مهم در هنگام خرید رک دیواری توجه به سایز تجهیزات شبکه خود است.

rx4rd34r آشنایی با دنیای رک شبکه و انواع متعلقات آن

ویژگی‌های رک ایستاده

از ویژگی‌های رک ایستاده به داشتن چهار عدد چرخ و پایه می‌توان اشاره کرد. برخی از رک‌ها با داشتن پنل‌های جانبی و درب پشتی، دسترسی به تجهیزات شبکه را از چهار جهت ممکن می‌سازند. در رک‌های ایستاده معمولا فن و کیت فن و همچنین پاورماژول تعبیه شده است.

کاربرد متعلقات رک شبکه

شاید برای شما این سوال پیش آمده باش که کاربرد انواع متعلقات رک شبکه چیست؟ در ادامه با توضیح مختصر برخی از متعلقات رک به این سوال پاسخ خواهیم داد.

پاورماژول: پاورماژول دارای یک جک ورودی برق بوده که وارد محفظه رک شده و برق مورد نیاز آن را تامین می‌کند. ا طرفی پاورماژول تعدادی (2 تا 48) پورت را برای پلاگ‌های سایر تجهیزات فراهم می‌کند. با استفاده از این قطعه، سیم‌کشی

بیشتر:  تراکت لایه باز

فن: برای خنک کردن تجهیزات داخل رک از این قطعه استفاده می‌کنند. تجهیزات شبکه در هنگام کار،‌ انرژی گرمایی را دریافت کرده و به انرژی گرمایی تبدیل می‌کنند. از این جهت نیاز است تا هوای داخل رک تهویه و خنک شود. به همین دلیل فن رک در داخل رک نیاز است.

آداپتور رک: آداپتور معمولا 4 عدد عمودی بوده و در داخل رک نصب می‌شود. بر روی بدنه آداپتور یک‌سری حفره وجود دارد که محل پیچ و مهره است. از آداپتور برای نصب تجهیزات شبکه در داخل رک، در هر ارتفاع دلخواه استفاده می‌شود. علاوه بر آداپتور عمودی، در برخی رک‌ها از آداپتور افقی نیز استفاده می‌شود. سینی، کیس رکمونت، پاور ماژول، کیت فن و … بر روی آداپتور با پیچ و مهره نصب می‌شوند.

r335ct434r آشنایی با دنیای رک شبکه و انواع متعلقات آن

برندهای سازنده انواع رک شبکه و سرور

برندهای مختلفی از جمله برند اچ پی آسیا، اچ پی آی،‌ آماد سیستم در زمینه تولید رک فعالیت دارند که هر کدام از این برندها دارای ویژگی‌ها و خصوصیات خاص خود است. یکی از المان‌های مهم در رک، برند آن است. در ادامه مطلب درباره‌ی هر یک از این برندها توضیح مختصری را آورده‌ایم.

رک اچ پی آی

برند اچ پی آی یک برند ایرانی بوده که انواع رک ایستاده، دیواری و اوت دور را با بهترین متریال تولید کرده و به بازار تجهیزات شبکه ایران وارد می‌کند. این برند رک دیواری 3، 6، 7، 9 و 12 یونیت، رک ایستاده 12 تا 47 یونیت و رک اوت دور 7، 9، 12 و 18 یونیت را تولید می‌کند.

رک اچ پی آسیا

اچ پی آسیا زیرمجموعه برند بزرگ پایاسیستم است. رک‌های سری اقتصادی پایاسیستم همان رک‌های برند اچ پی آسیا به شمار می‌رود. رک‌های این برند 12، 17، 22،‌ 27، 32، 37، 42 و 47 یونیت بوده اما با انواع عرض‌های 60 و 80 سانتی‌متر و عمق‌های 60، 80 و 100 سانتی‌متر تولید می‌شود.

مطلب پیشنهادی

با اتوبوس گشت شهری دبی از جاذبه های دیدنی دبی بازدید کنید

یکی از مقاصد توریستی بسیار دیدنی، شهر دبی می باشد که با معماری های عجیب …