برای تقویت روان خوانی پایه دوم چه کنیم؟

بعضی دانش‌آموزانی که به کلاس دوم می‌روند، در ابتدای سال تحصیلی دوم با مساله‌ای جدی مواجه می‌شوند که مشکل در روانخوانی کلاس دوم است. به خودمان که می‌آییم می‌بینیم که به همین سادگی، خواندن متن‌ها برا کلاس دومی‌ها سخت شده است. این مساله به وضوح در نوشتن آن‌ها هم دیده می‌شود. گویی تعطیلات تابستانی موجب شده آن‌ها دوباره به اوایلِ کلاس اول برگردند. حتی از آن موقع نیز کارشان سخت‌تر شده است. مشکلی که ممکن است خیلی از بزرگترها از قبل به آن فکر نکرده باشند و بسیاری از والدین را غافلگیر می‌کند. در ادامه به نقل از سایت انتشارات دبستانک به بررسی این موضوع و ارائه‌ی راه‌حل‌ها برای تقویت روخوانی کلاس دوم می‌پردازیم.

54yv46byu56u57 برای تقویت روان خوانی پایه دوم چه کنیم؟

چرا کلاس دومی‌ها با مشکل در خواندن روبه‌رو می‌شوند؟

البته همه‌ی کلاس دومی‌ها با مشکل در روخوانی کتاب فارسی دوم دبستان مواجه نمی‌شوند. آن‌هایی که در سال گذشته و نیز در تابستان کتاب‌های مختلف را خوانده‌اند، با این موضوع مواجه نمی‌شوند، یا بهتر است بگوییم کمتر دچار این مساله می‌شوند.

اما علت سخت شدن خواندن متن‌ها در شروع پایه تحصیلی دوم چیست؟

پاسخ ساده است. هنوز حجم آن ‌چیزهایی که خوانده‌اند به آن میزان نبوده که تصویر و صدای نشانه‌ها در مغزشان حک شده و به اصطلاح ملکه‌ی ذهنشان شده باشد. برای خواندن هر کلمه باید مدتی (هر چند بسیار کوتاه) به آن نگاه کنند تا مغز بتواند در بایگانی خود جست‌وجو کند و صدای هر نشانه از آن را به یاد آورد. کلمه‌ی بعدی نیز به همین ترتیب. کلمه‌ی بعدتر و کلمه‌های بعدی و هر بار مغز باید مدت زمان کوتاهی را صرف بازیابی خاطراتش از آن نشانه‌ها و کلمه‌ها کند. بدیهی است که ذهن خسته می‌شود و خستگی ذهن باعث کندی و حتی توقف خواندن می‌شود.

بیشتر:  آشنایی با دستگاه تیتانیوم لیزر 2022

 

واکنش والدین به ضعف کودک در روان‌خوانی چه باید باشد؟

اکثر والدین در چنین مواقعی تازه به فکر می‌افتند که کم‌کاری سال گذشته و تابستان را به گونه‌ای جبران کنند. آن‌ها شروع به کار با دانش‌آموز می‌کنند یا فقط به او فشار می‌آورند تا بیشتر و بیشتر، دوباره و سه‌باره و چندباره هر متن روخوانی کلاس دوم را بخواند.

بعد چه اتفاقی می‌افتد؟

نخستین نتیجه‌اش بیزار شدن دانش‌آموز از درسی‌ست که می‌بایست با ذوق و شوق یاد می‌گرفت. حالا درس خواندن برایش تبدیل به شکنجه‌ای طاقت‌فرسا می‌شود. تازه این در مورد فارسی‌ست که تمرکز معلم و والدین بر خواندن بیشتر است. در درس‌های دیگر به ویژه علوم و ریاضی این کار سخت‌تر می‌شود. کودک متن‌ها را سرسری و بدون آن‌که معانی‌شان را بفهمد رد می‌کند و در ادامه و ماه‌ها بعد، به نظر خودش و دیگران می‌رسد که او در درک علوم یا ریاضی و … ضعیف است. در حالی که این‌طور نیست و مشکل او فقط (معمولا) به همان خواندن متن‌های فارسی محدود می‌شود.

 

در مناطق غیر فارسی زبان چه مشکلاتی وجود دارد؟

همه‌ی آن‌چه نوشتیم، تازه مربوط می‌شود به شهرهای مناطق فارسی‌زبان. در روستاهای همین مناطق وضعیت به مراتب سخت‌تر است و اگر از مناطقی که زبان مادری‌شان فارسی‌ست، عبور کنیم و به شهرها و روستاهای مناطق دیگر برویم، وضعیت خواندن زبان فارسی برای کلاس دومی‌ها در آغاز سال، چند برابر سخت‌تر است و اغلب حتی کاملا از خواندن متن‌های ساده‌ای سال گذشته در کلاس اول می‌توانستند بخوانند هم عاجزند.

 

آیا همه‌ی کلاس‌دومی‌ها این مشکل را دارند؟

مسلما نه. کافی‌ست که دانش‌آموزان در سال گذشته چند کتاب داستان (یا غیر داستان) خوانده و این کار را در تابستان ادامه داده باشد. حتی آنان که هفت هشت یا ده کتاب داستان خوانده‌اند، در آغاز کلاس دوم به خوبی از همان اول، همراه درس‌ها جلو می‌آیند و مشکل چندانی نخواهند داشت. بخش اصلی این دستاورد ناشی از لذتی‌ست که هنگام خواندن داستان برده‌اند و بقیه نیز به این دلیل است که وقفه و فاصله‌ای در خواندن آن‌ها نیفتاده است.

بیشتر:  فروش عمده انواع شمع

 

برای تقویت خواندن و روان‌خوانی دانش‌آموزان کلاس دوم چه باید کرد؟

به هر حال باید برای آنان که در این زمینه مشکل دارند کاری کرد. اما چه کار؟

نخست باید به یاد آوریم که لذت بردن از یادگیری از خود یادگیری مهم‌تر است. لذت بردن از خواندن از خود خواندن نیز مهم‌ترست. در درجه‌ی بعد به این نکته توجه کنیم که داستان‌ها و شعرهای جذاب می‌توانند ضمن لذت بخشیدن به کودک، او را هر بار با شکل و صدا و خواندن کلمه‌های بیشتری آشنا کند. البته شعرها و داستان‌هایی که بیشتر کلمه‌های به کار برده در آن‌ها در حیطه‌ی کتاب‌های درسی دوم دبستان باشد.

در این مطلب 3 کتاب روانخوانی دوم دبستان به شما معرفی می کنیم.

کتاب‌های مناسب روان‌خوانی دوم دبستان

استفاده از داستان روان‌خوانی کلاس دوم، به فرزند شما این اعتماد به نفس را می دهد که می تواند متن های مناسب سن خودش را به خوبی بخواند. روانخوانی کلاس دوم از مهم ترین کارهایی است که می تواند در نهایت به بهتر شدن درک مطلب شما منجر شود. زیرا تا زمانی که نتوانیم یک متن را به درستی بخوانیم درک خوبی نیز از آن نخواهیم داشت.

 

کتاب سواد خواندن دوم دبستان

5tby6ybu567 برای تقویت روان خوانی پایه دوم چه کنیم؟

کتاب سواد خواندن دوم شامل داستان‌های کوتاه از کلیله و دمنه است. مفاهیم به کار رفته در این داستان‌ها به مفاهیم درس‌‌های علوم و ریاضی دوم دبستان ارتباط دارند. واژگان استفاده شده برای بازنویسی این داستان‌ها جزو واژگانی‌ست که کودکان آن‌ها را در کتاب‌های درسی اول و دوم دبستان خوانده‌اند. در پایان هر داستان تعدادی سوال مطرح شده است که پاسخ دادن به آن‌ها به تقویت درک مطلب دانش‌آموزان کمک می‌کند.

بیشتر:  تی شرت مناسب شما کدام است؟

بخشی از کتاب سواد خواندن دوم را ببینید:

45ygb56byu56u برای تقویت روان خوانی پایه دوم چه کنیم؟

کتاب فلسفیدن دوم دبستان

54tvy46yb6u7 برای تقویت روان خوانی پایه دوم چه کنیم؟

کتاب فلسفیدن دوم دبستان شامل داستان‌های کوتاه به ازای هر فصل علوم و هر فصل فارسی و هر فصل ریاضی دوم دبستان است. خواندن این داستان‌ها علاوه بر تقویت روخوانی و روان‌خوانی کلاس دوم به کودکان کمک می‌کند تا یاد بگیرند به موضوعات از زاویه‌های مختلفی نگاه کنند. یکی از اهداف مهم این کتاب تقویت روحیه‌ی پرسشگری و جستجوگری در کودکان است.

بخشی از کتاب فلسفیدن دوم را ببینید:

35tgv45y46y برای تقویت روان خوانی پایه دوم چه کنیم؟

کتاب گردشگری دوم دبستان

کتاب گردشگری دوم دبستان دارای متن‌های کوتاه به ازای همه‌ی فصل‌های علوم و ریاضی و فارسی دوم دبستان است. این متن‌ها به موضوعات گردشگری از زاویه‌ی زیست‌بوم‌گردی می‌پردازند. یعنی کودکان هم روانخوانی می‌کنند، هم با موضوعات زیست‌بوم‌گردی آشنا می‌شوند و هم مفاهیم درسی‌شان مرور می‌شود.

بخشی از کتاب گردشگری دوم را ببینید:

53tgf45y6bu6 برای تقویت روان خوانی پایه دوم چه کنیم؟

ارسال پستی رایگان کتاب‌های دبستانک به همه جای ایران

انتشارات دبستانک کتابهای خود را با ارسال رایگان به همه جای ایران ارسال می‌کند،‌حتی اگر یک کتاب بخرید. برای خرید کتاب‌های شاهنامه‌ی کلاس اولی‌ها می‌توانید آن‌ها را در سایت دبستانک dabes.ir سفارش دهید یا با تلفن انتشارات دبستانک تماس بگیرید. پشتیبان‌های سایت دبستانک شما را برای انتخاب مناسب‌ترین کتاب‌ها راهنمایی می‌کنند. هم‌چنین برای راحتی شما قسمتی تحت عنوان دانلود رایگان کتاب روان خوانی کلاس دوم در سایت دبستانک قرار دارد که می‌توانید بخش‌هایی از هر کتاب را داخل آن ببینید و برای روانخوانی کودکتان استفاده کنید.

 

مطلب پیشنهادی

با اتوبوس گشت شهری دبی از جاذبه های دیدنی دبی بازدید کنید

یکی از مقاصد توریستی بسیار دیدنی، شهر دبی می باشد که با معماری های عجیب …