بهترین روش بالا بردن مقاومت فلزات با عملیات حرارتی

این روزها برای افرادی که در صنایع مختلف از قطعات فلزی استفاده می کنند، انجام عملیات حرارتی اهمیت ویژه‌ ای دارد. روند انجام عملیات حرارتی نیز در شرایط مختلف می تواند متفاوت باشد و بسته به کاربری مورد نظر، باید نوع عملیات حرارتی را مشخص کنید. ارائه دهندگان خدمات عملیات حرارتی مستلزم این است که بدانند برای انجام این کار باید از انواع کوره صنعتی مختلف بسته به سفارش مشتری و کاربری فلزات استفاده کنند. از همین رو شناخت بهترین کوره صنعتی برای انجام خدمات عملیات حرارتی امری ضروری است. برای اینکه بتوانید بهترین کوره صنعتی را انتخاب کنید، باید انواع کوره های صنعتی مورد استفاده برای فلزات و شرایط مختلف را بشناسید. همچنین فلزات مختلف را باید در کوره های متفاوت تحت عملیات حرارتی قرار داد. به عنوان مثال کوره مورد نیاز برای انجام عملیات حرارتی آلومینیوم با کوره ای که برای انجام عملیات حرارتی فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد تفاوت زیادی دارد.

drpkkmgtv0me5yip9e5jy54opyj5i4yj 300x200 بهترین روش بالا بردن مقاومت فلزات با عملیات حرارتی

کوره های مداوم و غیر مداوم

روند انجام عملیات حرارتی به طور کلی به صورت غیر مداوم و مداوم تقسیم می‌شود. کوره های مداوم به نمونه‌ای از کوره صنعتی گفته می‌شود که مواد از یک طرف به آنها وارد می‌شوند و عملیات حرارتی روی آنها انجام می گیرد. به عنوان مثال قطعات ریز مانند پیچ و مهره که نیاز به خدمات عملیات حرارتی دارند را درون این کوره ها قرار می دهند و به طور کلی می‌توان گفت برای انجام عملیات حرارتی برای قطعات انبوه کاربرد دارد. کوره‌های غیر مداوم که با نام کوره تک شارژ نیز شناخته می شوند بعد از اینکه مواد مورد نظر و قطعات را درون آنها قرار دادند، روند انجام عملیات حرارتی انجام می گیرد و سپس باید قطعات از آنجا خارج شوند.

بیشتر:  از همه چی بهترین وبسایت دانستنی های علمی و تاریخی

کوره با اتمسفر کنترل شده

برای اینکه در زمان عملیات حرارتی حداقل آسیب به بخش سطح قطعات وارد شود و بهترین خواص را داشته باشیم، باید از کوره با اتمسفر کنترل شده استفاده کنیم. در زمان انجام خدمات عملیات حرارتی انواع فولاد پتانسیل بالایی برای ترکیب با اکسیژن و اصطلاحاً اکسیداسیون خواهند داشت. در چنین شرایطی اگر کوره بدون اتمسفر محافظ باشد شاهد این خواهیم بود که قطعه سیاه می شود و سطح آن نیز اصطلاحاً پوسته می گردد. همین باعث شده تا کوره با اتمسفر کنترل شده یکی از پرکاربردترین انواع کوره صنعتی باشد و از آن بتوان برای انجام عملیات حرارتی آلومینیوم و سایر فلزات نیز استفاده کرد.

weklckfjth 34oict h5iuthb5ikithne5lijt 300x200 بهترین روش بالا بردن مقاومت فلزات با عملیات حرارتی

کوره های خلا

یکی از روش های مرسوم برای انجام خدمات عملیات حرارتی، استفاده از کوره خلا است. این کوره ها که برای انجام عملیات حرارتی پیشرفته در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرند، کمترین تغییر را در ترکیب شیمیایی قطعات به وجود می آورند. درون این کوره ها روند کار چنین است که در زمان انجام کار محفظه تا حد زیادی از هوا خالی می شود. از همین رو باید در نظر داشته باشید که هزینه اولیه برای راه اندازی این نمونه از کوره نسبت به سایر انواع بالاتر خواهد بود.

بیشتر:  ترفند های نحوه استفاده از کانسیلر بدون هیچ گونه چین و چروک :

کوره الکتریکی

یکی دیگر از انواع کوره صنعتی که برای انجام خدمات عملیات حرارتی کاربرد دارد کوره الکتریکی است. حرارت موجود در این کوره ها از طریق المنت هایی که درون کوره قرار دارند، تامین می شود. همچنین در نمونه‌ هایی المنت ها را زیر کوره جایگذاری می کنند و البته نمونه هایی از کوره الکتریکی که المنت در زیر آنها قرار دارد عمر‌مفید بیشتری خواهند داشت. این کوره ها را به دو دسته کلی تقسیم می کنند که عبارتند از:

  • کوره های بدون فن
  • کوره های دارای فن

تفاوت این دو نمونه چنین است که کوره های دارای فن هوا را درون کوره به گردش در می آورند و به این صورت حرارت در آن محفظه به صورت یکنواخت تری خواهد بود.

کوره حمام نمک

در این نمونه از کوره صنعتی، نمکی با نقطه ذوب پایین قرار دارد که توسط المنت های حرارتی گرم می شود. از این کوره ها برای انجام خدمات عملیات حرارتی تا دمای ۹۰۰ درجه استفاده می کنند، اما باید در نظر داشته باشید که برای انجام عملیات حرارتی با دمای بالاتر نیز می‌توان از این کوره ها استفاده کرد. اما حرارت بالا باعث می‌شود تا بخش‌های مختلف این کوره در معرض اکسیداسیون قرار بگیرند. حرارت مورد نیاز برای ذوب نمک در این کوره ها به دو صورت الکتریکی و سوخت گازی تامین می شود که نمونه های گازی دارای عمر مفید بالاتری می باشند. این کوره ها برای انجام عملیات حرارتی آلومینیوم و سایر فلزاتی که نقطه ذوب و دمای بحرانی پایین تری دارند کاربرد فراوانی می تواند داشته باشد. همچنین نباید فراموش کرد که این تجهیزات با توجه به نوع و ساختار شان در شرایط مختلف نیز می توانند کاربردهای متفاوتی در اختیار استفاده کنندگان بگذارند.

بیشتر:  مجری سقف عرشه فولادی

lokcjffvpo35jto945yj45ioyj54oiyj45oiyhn54 300x200 بهترین روش بالا بردن مقاومت فلزات با عملیات حرارتی

کوره شعله ای

حرارت مورد نیاز این نمونه از کوره صنعتی توسط سوخت گاز تأمین می‌شود. در این کوره ها قطعات مورد نظر برای انجام خدمات عملیات حرارتی مستقیماً توسط شعله گرم می‌شوند و سپس با توجه به کاربری و نوع عملیات حرارتی مورد استفاده، آنها را سرد میکنند.

 

نتیجه گیری

نوع انجام عملیات حرارتی بستگی به کاربری نهایی مورد نظر و قطعه دارد. از همین رو در شرایط مختلف باید از انواع متفاوت کوره استفاده کرد. همچنین نباید فراموش کرد که پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا این روزها انواع مختلفی از کوره صنعتی برای انجام خدمات عملیات حرارتی مورد استفاده قرار بگیرند. پس بهتر است قبل از تصمیم گیری و خرید تجهیزات یا انتخاب نوع عملیات حرارتی، با افرادی که در این زمینه تخصص و تجربه بیشتری دارند مشورت کنید. با مراجعه به سایت heatmfs.com می توانید اطلاعات مفیدی در خصوص بهترین کوره صنعتی برای انجام خدمات عملیات حرارتی به دست بیاورید و سوالات خود را با متخصصان این سایت در میان بگذارید.

مطلب پیشنهادی

با اتوبوس گشت شهری دبی از جاذبه های دیدنی دبی بازدید کنید

یکی از مقاصد توریستی بسیار دیدنی، شهر دبی می باشد که با معماری های عجیب …