حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۱ | حداقل حقوق ۱۴۰۱

آیا می­دانید حداقل حقوق در سال 1401 چه مقداری است؟ یکی از مواردی که در پایان سال ذهن بسیاری از کارگران را مشغول می‌کند، افزایش کف حقوق آن­ها است. باتوجه‌به افزایش نرخ تورم و هم چنین افزایش درصدی دستمزد کارگران در شروع سال‌های جدید، گمانه‌زنی‌های زیادی برای پیش‌بینی این رقم وجود دارد. باتوجه‌به صحبت‌های پیشین وزیر کار و وعده‌های او در مورد افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال 1401، قصد داریم در مورد این موضوع صحبت کنیم. اینکه درصد افزایش حقوق در سال جدید چه میزان است و آیا این رقم می‌تواند مخارج زندگی و معیشت کارگران را تأمین کند یا خیر؟ با ما همراه باشید.

w3prkpmorjgoiejgmlev mg 300x169 حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۱ | حداقل حقوق ۱۴۰۱

حداقل حقوق در سال 1401

حداقل حقوق در سال 1401 چه میزان است؟

بر اساس تصویب دولت و مجلس و هم چنین تصمیمات شورای‌عالی کار، حداقل حقوق در سال 1401 نسبت به سال پیش، افزایشی 57.4 درصدی داشته است و رقمی حدود 4 میلیون و 179 هزار و 755 تومان را شامل می‌شود. به این صورت حداقل دستمزد کارگرانی که مشمول قانون کار هستند، به‌صورت روزانه 139 هزار و 325 تومان تعیین شده است.

حق اولاد، پایه سنوات و مبلغ کمک‌هزینه مسکن نیز نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته است. مبلغ دریافتی پایه سنوات برای کارگران دارای حداقل یک سال سابقه کار، 210 هزار تومان تعیین شده است و حق اولاد نیز به مبلغ سه برابر مزد روزانه، افزایش‌یافته است. به این صورت برای کارگران دارای یک فرزند، حق اولاد رقم 417 هزار و 975 تومان و برای کارگران دارای دو فرزند نیز، 835 هزار و 950 تومان تعیین شده است.

مقایسه با سال 1400

حقوق کارگران در سال 1399 با افزایش 15 درصدی، به مبلغ حدود 2 میلیون و 800 هزار تومان تعیین شد. در سال 1400، این رقم به حدود 3 میلیون و 700 هزار تومان رسید و افزایشی 25 درصدی را به همراه داشت. باتوجه‌به شرایط موجود در کشور، حداقل حقوق در سال 1401، با افزایش چشم‌گیری نسب به سال 1400 همراه است. این مبلغ افزایشی 57.4 درصدی داشته است به‌گونه‌ای که حداقل دستمزد روزانه کارگران از 88 هزار تومان، به رقمی حدود 139 هزار تومان رسیده است.

بیشتر:  ماکان آریا پارسا کلاهبرداری موسسات آموزشی را خیانت به کشور می داند

هم چنین حق مسکن ماهیانه نیز با افزایشی 44.4 درصدی، از 450 هزار تومان به 650 هزار تومان افزایش‌یافته است و حق بن نقدی به‌منظور کمک‌هزینه اقلام مصرفی، افزایشی 41.7 درصدی داشته است. در تصویر زیر افزایش حقوق سال 1401 نسبت به سال 1400 را به‌صورت دقیق مشاهده می‌کنید.

3otkij349t5u435itjo4 300x287 حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۱ | حداقل حقوق ۱۴۰۱

میزان افزایش حقوق سال 1401 نسبت به سال 1400

عیدی 1401

از جمله مواردی که کارفرمایان ملزم به پرداخت آن هستند، مبلغ عیدی است که در پایان هرسال، جدا از حقوق و دستمزد ماهانه در اختیار کارمندان و کارگران قرار می‌گیرد. این مبلغ معمولاً در ماه‌های پایانی سال تصویب می‌شود.

رقم عیدی در سال 1401 با افزایشی مناسب، برای کارگرانی که حقوق روزانه آن­ها 1 میلیون و 393 هزار  و 250 ریال است، مبلغ 83 میلیون و 595 هزار ریال در نظر گرفته شده است. و برای مثال کارگرانی با پایه حقوقی 5 میلیون تومان، با توجه به سقف عیدی ، رقمی معادل 12 میلیون و 539 هزار و 350 تومان به ایشان تعلق می گیرد.

34otjm39ftuf38gvni35jhti 300x173 حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۱ | حداقل حقوق ۱۴۰۱

پرداخت عیدی در ماه پایانی سال به کارگران و کارمندان

جدول حقوق و مزایا 1401

شورای‌عالی کار که مهم‌ترین نهاد تصمیم‌گیرنده برای تعیین حقوق و دستمزد دریافتی است، باتوجه‌به شرایط اقتصادی کشور و نرخ تورم، حداقل حقوق در سال 1401 را مطابق جدول زیر تعیین کرده است. پرداخت این رقم به کارگران توسط کارفرما ضروری است و پرداخت مبالغی کم­تر از این مقادیر، می‌تواند باعث ایجاد شکایات حقوقی شود.

بیشتر:  باربری تهران

افزایش این مقدار حقوق توسط کارفرمایان بلامانع است. با داشتن این ارقام و هم چنین ثبت آن­­ها به همراه مزایا، کسورات اشخاص، تشویقی‌ها، عیدی و سایر دریافتی‌ها در نرم‌افزار حسابداری، می‌توانید به شکلی شفاف و دقیق، حقوق کارگران و کارمندان خود را پرداخت کنید. (مبالغ جدول زیر به ریال است.)

مبلغ عنوان
۱.۳۹۳.۲۵۰ حداقل حقوق کارگران (روزانه)
۴۱.۷۹۷.۴۹۱ حداقل حقوق در سال 1401 (ماهانه)
۱۷۱.۷۲۲+۳۸٪ میزان افزایش سایر سطوح مزدی
۷۰.۰۰۰ پایه سنوات
۸.۵۰۰.۰۰۰ بن کارگری و کمک‌هزینه اقلام مصرفی خانوار
۶.۵۰۰.۰۰۰ حق مسکن
۴.۱۷۹.۷۴۹ کمک‌هزینه عائله‌مندی برای یک فرزند
۸.۳۵۹.۴۹۸ کمک‌هزینه عائله‌مندی برای دو فرزند
۱۲.۵۳۹.۲۴۷ کمک‌هزینه عائله‌مند برای سه فرزند
۱۹۰.۰۷۵ میزان حقوق هر ساعت کار عادی
۲۶۶.۱۰۵ حقوق ساعتی اضافه‌کاری عادی
۶۶.۵۲۶ حقوق ساعتی فوق‌العاده شب‌کاری
۵۵۷.۳۰۰ فوق‌العاده مزد هر روز جمعه کاری
۶.۲۶۹.۶۲۵ فوق‌العاده نوبت‌کاری صبح، عصر، شب – معادل ۱۵٪ حقوق ماهانه (حق شیفت)
۴.۱۷۹.۷۵۰ فوق‌العاده نوبت‌کاری صبح و عصر – معادل ۱۰٪ حقوق ماهانه (حق شیفت)
۹.۴۰۴.۴۳۷ فوق‌العاده نوبت‌کاری صبح، شب و یا عصر، شب معادل ۲۲.۵٪ حقوق ماهانه (حق شیفت)
۶.۹۶۶.۲۵۰ عیدی و پاداش ماهانه
۳.۴۸۳.۱۲۵ سنوات (پایان کار) ماهانه
۱.۸۹۳.۲۵۰ مانده مرخصی برای هر ماه

 

افزایش حقوق و مزایا شامل چه گروه‌هایی خواهد شد؟

افزایش کف حقوق و مزایای مختلف، مختص برخی گروه‌ها و افراد شاغل در سازمان‌های مختلفی است. این گروه‌ها شامل کارکنان رسمی دولت، کارکنان پیمانی، کارمندان با قرارداد کار معین، والدین شهدا، کارکنان طرح خدمات پیراپزشکی و پزشکی در وزارت بهداشت و درمان و هم چنین آموزش پزشکی هستند. هم چنین مطابق با تصویب مجلس، گروه‌های زیر، شامل افزایش حداقل حقوق در سال 1401 می‌شوند.

  • قضات
  • دستگاه‌های اجرایی کشور
  • وزارت اطلاعات
  • مؤسسات آموزش عالی
  • نیروهای مسلح
  • کارکنان کشوری و لشکری
  • اعضای هیئت‌مدیره علمی دانشگاه‌ها
  • سازمان انرژی اتمی
بیشتر:  تکنیک کروماکی در کروماکی لند از هزینه ها می‌کاهد!

معافیت‌های مالیاتی

با تصویب نمایندگان مجلس، سقف معافیت‌های مالیاتی نیز در سال 1401 مشخص شده است. باتوجه‌به این طرح و سخنان کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، سقف مالیاتی در سال 1401، 5 میلیون و 600 هزار تومان تعیین شده است. باتوجه‌به این تصمیم، افرادی که بیش از این مقدار حقوق دریافت می‌کنند، به‌صورت پلکانی مشمول به پرداخت مالیات هستند و سایر مشاغلی که کم­تر از 5 میلیون و 600 هزار تومان در ماه درآمد دارند، از پرداخت مالیات معاف هستند.

به این منظور کارگران و کارمندانی که بین 5 میلیون و 600 هزار تومان تا 15 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند، موظف به پرداخت 10 درصد، کارکنانی که از 15 الی 25 میلیون تومان درآمد دارند 15 درصد، از 25 تا 35 میلیون 20 درصد و افرادی که بالاتر از این مقدار حقوق دریافت می‌کنند، موظف به پرداخت 30 درصد مالیات هستند.

3hn3iu4thniu3htnu5tn 300x175 حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۱ | حداقل حقوق ۱۴۰۱

جدول مالیات حقوق 1401

جمع‌بندی

دریافت جدیدترین اخبار و اطلاعات در مورد افزایش حداقل حقوق در سال 1401 برای بسیاری از افراد جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله سعی کردیم که تمامی سؤالات شما در زمینه افزایش دستمزد کارگران و کارکنان دولت و هم چنین مشاغلی که شامل افزایش حقوق می‌شوند را پاسخ دهیم. درصورتی‌که نیاز به راهنمایی بیش­تری در این زمینه دارید، می‌توانید از مشاوره مالیاتی یا خدمات حسابداری شرکت حسابداری مالی کده استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی

با اتوبوس گشت شهری دبی از جاذبه های دیدنی دبی بازدید کنید

یکی از مقاصد توریستی بسیار دیدنی، شهر دبی می باشد که با معماری های عجیب …